Ahad, 14 September 2014

A boost for the eyes



Saya ingin kongsikan sedikit dari artikel new sunday times m/s 9 pada 15/9/2014.Beta
karotene telah menunjukkan lutein and zeaxanthin mengurangkan masalah lensa retina dan kerosakan radikal bebas. Ada sesetengah orang tidak boleh makan telur kerana alergik.Seperti yang kita ketahui telur merupakan makanan yang enak.

 Putih telur merupakan sumber protein yang penting manakala pula telur kuning mempunyai vitamin A, D, E dan K dan mineral seperti calcium, iron, pottasium, folate dan sulphur. Selain vitamin dan mineral, kuning telur adalah sumber 'lutein dan zeaxanthin'. Dimana boleh membantu risiko pertambahan usia dan katarak. Warna kuning telur kerana kandungan ' lutein dan zeaxanthin' .

Telur yang besar mengandungi 150mcg of ' lutein and zeaxanthin. Tetapi kenapa telur bukan menjadi diet seharian kita? jika itu keadaanye , ada juga kandungan ' lutein and zeaxanthin' yang mempunyai kandungan yang baik.

 'Lutein and zeaxanthin juga terdapat  dalam daun sayuran yang berwarna hijau, oren , jagung dan kebanyakannye mengandungi kandungan 'zeaxanthin' yang sedikit berbanding 'lutein'.

Di bawah ada beberapa kandungan lutein and zeaxanthin didalam beberapa buah dan sayuran.
  • spinach (raw) , 1 cup -3.8mcg
  •  broccoli (cooked) , 1 cup -1.6mg
  • Romaine lettuce (raw) , 1 cup -1.3 mg
  • Pumpkin (cooked) , 1 cup -2.4 mg
  • Corn (cooked) , 1 cup -2.2 mg
  • Carrot (cooked) , 1 cup -1.1 mg
  • Green peas (canned) , 1 cup -2.2 mg
  • Orange 1 (medium ) -0.2 mg
Malangnye kebanyakan orang tidak mendapat zat dan protein yang sebenarnye dalam diet seharian.
Sebab itu kita memerlukan suplimen tambahan seperti vitamin c dan sebagainye.
Kita terpaksa makan 4 cawan spinach separuh masak, 9 cawan bronkoli masak, 75 buah oren atau 100 biji telur untuk mendapatkan 10mg lutein dan 5 mg zeaxanthin. 
Kekurangan nye akan mengakibatkan 'acute macula degeneration' (amd) dan kataraks.

Dua penyakit ni mengakibatkan mata kita boleh buta. 600 pigmen dalam karotene ditemui dalam alam sekitar, hanya dua je lutein and zeaxanthin yang mengelakkan kerosakan cahaya pada retina dan kerosakan radikal bebas. Lutein and zeaxanthin mengelakkan uv light dalam mata musnah dan bertindak sebagai antioksida untuk melindungi kanta, retina dan macula. Ia juga mengelakkan kerosakan terhadap sinaran matahari secara terus dan sumber cahaya yang lain. Malangnye , semakin meningkat usia semakin berkurang lutein and zeaxanthin.

Untuk menambah lutein and zeaxanthin anda boleh mencuba carotomax dari shaklee kerana mengandungi lutein =5mg dan zeaxanthin =200mcg

Sesuai dengan keperluan seharian kita untuk melindungi mata. Malahan saya ada juga customer saya yang berumur linkungan 50 an mengamalkan carotomax selama dua tahun.



Hasil mata mak cik itu beransur pulih dari kataraks dan kini beliau tidak lagi menggunakan speks mata.

Label pada carotomax yang mengandungi lutein dan zeaxanthin.
Anda boleh menambah dengan pengambilan vitamin c shaklee. Hal ini kerana sebiji oren juga mengandungi lutein and zeaxanthin.

Sebiji pil vitamin c shaklee ni mengandungi 7 biji oren. vitamin c  ini akan dilepaskan secara perlahan-lahan didalam badan manusia.

Anda hanya perlu makan sebiji sahaja sehari kerana tubuh manusia memerlukan 1000mg sehari vitamin c. Dan ini amatlah sesuai kerana satu tablet vitamin c ini bersamaan 1000 mg.

sebotol mempuyai 180 biji yakni tahan 6 bulan. Sebotol berharga 92.50. Jika anda mahu jimat lagi anda boleh memilih untuk jadi pengedar shaklee.
(Jika Ingin keterangan lanjut anda boleh membaca sendiri artikel ni, new sunday times m/s 9)
iza
0193905919
Purpelicious

Tiada ulasan:

Selamat Datang Ke Blog Izza

Selamat Datang Ke Blog Izza