Ahad, 21 September 2014

rosak ke laptop aku ni???

Hmmm...tajuk ni pelik kan.. saya nak kongsikan sedikit pemasalahan yang selalu berlaku pada komputer atau laptop kita..

Ada diantara kawan-kawan yang mengadu tentang pemasalahan komputer. Saya sekadar berkongsi apa yang saya tahu. Jika ada sebarang kesilapan saya mohon sesiapa yang lebih arif membetulkan entry saya ni.

Kebiasaannye, laptop atau komputer selalu didatangi virus, tahukah anda apa sebabnye?
Sebenarnye kerana anti virus yang diciptakan oleh kebanyakan syarikat...
Cbe anda fikir kenapa anti virus yang macam2 dicipta, xkan la anti virus dicipta tetapi virus tidak dicipta?? Mesti ada sebab kan. Ok saya xnak ulas, sendiri pikir la.haha

Cbe anda fikir-fikirkan. Saya bukan bermaksud nak menyatakan bahawa tidak wajar jika anda mempunyai anti virus. Cuma ini semua salah satu cabang dari bisnes. Ok, kita sambung pasal virus, jika laptop anda diserang virus:

  1. Kenal pasti virus ape, cth virus yang kecik womb atau yang jahat trojan horse
  2. Kenal pasti punca mungkin anda ada lawati laman web yang mendatangkan virus tersebut. Sememangnye anda perlu berhati-hati ketia melayari internet. Elakkan dari tertekan iklan2 yang merepek atau peraduan yang bukan2. Jangan terpedaya dengan iklan yang bukan2.  
  3. Jangan gelabah atau sedih, yela maksud saya jangan sampai anda hentakkan laptop tue plak. Bawa bersabar anda kena ingat semua barang it ni ada kelemahan. Lagipun ia diciptakan oleh manusia yang bersifat lemah. Sudah tentu barang ciptaanye banyak juga kelemahan. laptop tue pasti boleh diperbaiki.
  4. Kalau sekadar kena virus atau gangguan dari internet, anda jangan takut paling tidak pun anda kena cas rm30 atau rm50 kebawah. Mustahil anda kena lebih dari itu, ialah maksud saya klau masalahnye hanya sekadar virus. Jika lebih sekadar virus mungkin costing nye lebih.

4 ulasan:

shahadilla draman berkata...

Hahaak..bab hentam laptop tu...anak dila memng teror...hahaak....btw...info yng bagus untk saya.....heheeek....nice blog kak...

Nur Saleha Jayiddin berkata...

btul gak tu kak. takde virus dah camne antivirus company nak biz kan. heheh. angkut macbook sehelai hehe

izzapis berkata...

Haha.btol tue dila..semoga dila berjaya beli laptop baru..amin

izzapis berkata...

Btol leha..terima kasih sebab sudi datang

Selamat Datang Ke Blog Izza

Selamat Datang Ke Blog Izza