Selasa, 4 November 2014

keperluan omega 3 dalam badan

Bismillahirrahmanirrahim..
Sempena promotion omega, iza telah diberi assignment untuk mencari kelebihan dalam omega 3.



Nampaknye hasil dari pencarian saya mendapati badan kita amat memerlukan omega 3 ini. Sebagai contoh otak kita 30% terdiri daripada asam lemak iaitu omega 3. Sebab itu tak heran la kalau jika kita kekurangan omega 3 dalam tubuh boleh menyebabkan kita mudah terlupa atau nyanyuk. Oleh itu, sesiapa yang ada penyakit pelupa boleh mengamalkan omega 3 sebagai makanan harian.



Keperluan omega 3 untuk mereka yang tidak mempunyai masalah kesihatan adalah sebanyak 2-3 hidangan ikan setiap minggu. Makanan yang mempunyai omega 3 adalah salmon panggang dengan kenari, bayam drizzled dengan minyak zaiton.



Selain itu, omega 3 terdiri daripada minyak dari raps, kacang kenari, walnuts, alpukat, bayam, minyak canola & kacang kedelai.


Ibu hamil

Ibu hamil memerlukan 300mg omega 3 setiap hari. Ibu hamil perlu mengambil dengan jumlah yang banyak kerana otak bayi terdiri 70 % dari asam lemak iaitu omega 3.
Akan tetapi , apabila sampai saat melahirkan ibu hamil perlu menghentikan pengambillan omega 3 kerana dikhuatiri mengalami pendarahan semasa proses kelahiran.



Pesakit Jantung

Pesakit jantung juga amat memerlukan asam lemak, ini kerana omega 3 membantu mengelakkan darah mereka menjadi pekat dan mengurangkan risiko mendapat serangan sakit jantung. Memandangkan omega 3 tidak boleh diproses oleh badan manusia maka kita perlu mendapat omega 3 dari sumber makanan.



lelaki dan wanita

Wanita perlukan 2000 kalori diet tetapi tidak boleh melebihi 18 g lemak tepu. Lelaki tidak boleh melebihi 20g.

Pesakit sendi

Penghidap Rheumatoid Arthritis memerlukan 2.6 g omega 3 dalam badan. Dengan pengambilan omega 3 inflammation dan bengkak dapat dikurangkan.

Gaout dan Asma

Untuk pesakit ini disarankan pengambilan omega 3 nisbah 3 : 1

Kulit Cantik

Pemakanan yang seimbang omega 3 memerlukan nisbah 5 : 1 untuk penjagaan lengkap kulit yang cantik.

Omega 3 juga baik untuk tulang kerana didalam omega ini terdapat kalsium yang mampu kuatkan tulang. 60 % retina mata terdiri daripada omega. Oleh itu, jika anda rabun berkemungkinan besar anda kekurangan omega 3.

Keperluan lain Omega 3 banyak untuk badan kita. Ini kerana banyak penyakit yang penawarnya adalah omega 3.


Banyak produk omega 3 yang sesuai untuk diamal kan, hasil survey saya mendapati omega 3 jenama y berharga rm 150.00 dan hanya bertahan sebulan. Berbanding omegaguard shaklee mengandungi 90 biji dan harga kurang daripada rm 150 . Berbaloi kan. Tambahan dengan promo bulan November. Promo Twin Pack dan Promo buy 6 Free 1.

Sebarang komen berharga amat di alu-alukan.


Feel free to share,
iza
0193905919



5 ulasan:

Dunia Zumal berkata...

Nampaknya zumal perlukan omega 3..

Farrah MF berkata...

Rasanya saya pun sama,..perlukan omega 3 sebab saya ada asma :)

izzapis berkata...

bagusla farrah mf dah ahmad zu mal md rayi..

jangan lupe kontek iza klau berminat
0193905919

Unknown berkata...

singgah,blogwalking :)

izzapis berkata...

Ok.terima kasih. .selamt berkenalan my boiler

Selamat Datang Ke Blog Izza

Selamat Datang Ke Blog Izza